Search

KAS ME PEAME KARTMA SUHKRUT?


Seda küsimust esitavad paljud ja väga põnev on see, kuidas pool maailma võitleb suhkru vastu, nagu see oleks meile SUURIM vaenlane. Tihtipeale just väheste teadmiste, arusaamade, trendide, dieetide või isegi sõbrannade ütluste peale, on hakatud vältima kõiki toiduaineid, mis sisaldavad suuremal või väiksemal määral suhkrut ehk süsivesikut. Selle suure võitluse juures aga aetakse sassi miks ja millist suhkrut siis tegelikult peaks vältima- mis ei anna meie organismile peale tühjade kalorite mitte kui midagi. Samuti arvatakse, et see tekitab diabeeti (diabeeti tekitab ühe põhitegurina liigne rasv organismis II tüübi diabeedi puhul). Selle suure võitluse juures jääb järgi päris vähe toiduaineid, mida süüa, ning hakatakse loomse päritoluga valguallikaid kordades rohkem sööma, kui organism tegelikult vajab. Lühiajaliselt otseselt selline käitumine ei tekita Sinu organismi suurt kahju, küll aga pikaajaliselt on kahjud nii märkimisväärsed, et lihtsalt eluiga võib otsa lõppeda. Kui inimene ise kohest kahju ei näe, siis seda nagu ei eksisteeriks- Siis kui see tunda annab, on aga kahjuks juba liiga hilja…


Peale seda kõike vägevat sissejuhatust ma räägiks Sulle heameelega ära, kuidas siis tegelikult asjad võiksid olla ja miks.

Suhkur, mida me saame toidust, ehk näiteks puuviljadest, täisteraviljadest, juurviljadest, marjadest, kaunviljadest jne… on meie organismi energiaallikas ning meie kehad on loodud seda tarbima päris suurel hulgal- täpsemalt pool päevasest toidust võiks just sealt tulla. Kõik need eelnimetatud tooted on tegelikult kõrge suhkru ehk süsivesiku sisaldusega. Samuti ka vitamiinide ja mineraalainete sisaldusega ning üks olulisemaid faktoreid selle energia kõrval on nendes toiduainetes KIUDAINE. Kiudaine on just see, mis aitab kaasa toidus oleva toiteväärtuse (vitamiinid, mineraalained jne…) imendumisel organismis ning ei lase veresuhkrul järsult üles tõusta. Nii annab ta seda suhkrut ehk energiat organismile piisavalt, aga jätkuvalt. Ehk siis ei saa sa talletada seda üleliigset energiat nii kiiresti rasvaks, toitained imenduvad kordades paremini ning energia kestab pikemalt, hoides ära nö väsimust peale sööki. Kiudainel on veel ka palju erinevaid kasulikke omadusi, aga ma ei soovita seda toidulisandina juurde sööma hakata- saame ikka selle koos toiduga toidust kätte eks ;).


Mida ja millist suhkrut siis võiks mitte süüa või siis tarvitada vaid ühel päeval nädalas?

Rafineeritud, töödeldud, puhastatud või puhtal kujul suhkrut, ehk siis kiudainevaba toodet, mis on oma naturaalsest kujust päris kaugel. Toon sulle siia mõned näited:

- Valge/pruun/roo või mis iganes veel suhkur (puhas suhkur);

- kõik jahud millest, on eemaldatud kiudaine, näiteks valge nisujahu, riisijahu või mõni muu hästi peeneteraline jahu, mis on olematu toiteväärtusega;

- kõik eelnimetatud toorainetest tehtud tooted ja joogid.


Põhimõtteliselt kõik maiustused, kommid, koogid, limonaadid, šokolaadid, jäätised, valge pasta ja selle tooted, suhkrulisandiga mahlad, suhkrulisandiga piimatooted, saiakesed, keeksid, tordid, küpsised jne. Ma arvan, et juba said pildi selgeks Need on kõik tühjad kalorid, ehk nendes toodetest on vitamiinide ja mineraalainete hulk põhimõtteliselt olematu, ning energiat ehk kilokaloreid on tihti kordades rohkem, kui naturaalses toidus. Seepärast on nii imelihtne nendest toiduainetest endale liigset rasva keha peale talletada. Toiteväärtuse puudumisel tekib aga peale selle tarvitamist hoopis väsimus, üleliigne talletati rasvaks, aga keha küsib uuest süüa juurde. Andes talle samalaadset tühja toitu, oled selles nõiaringis ning talletad rasva väsinuna seni, kuni astud sellest ise välja ning teed oma organismile õiged valikud.


Kokkuvõtteks, kõik mis on nö naturaalsel kujul ning töötlemata puuviljad, juurviljad, marjad, kaunviljad, salatid, teraviljad (täisteravili)- neid tasuks hinnata kõrgelt ja süüa sellest umbes pool oma igapäevast toidulauda. Nii saavutad vägeva, terve, energilise, ilusa ja saleda keha ning maiustusi ning tühje kaloreid soovitan lisada menüüsse vaid ühel päeval tervest nädalast. Jättes meelde omale tõsiasja, et selleks, et rasva talletada, tuleb süüa rohkem, kui päevas põletad, ning sellest, milline toiteväärtus sellel toidul on, oleneb Sinu enda keha kvaliteet :).